Nepal, Annapurna Circuit – Patiking High Himalajalla

, kun pääsimme pois bussista Besti Saharissa, Annapurna -piirin lähtökohtana, emme olleet täysin tietoisia siitä, mitä edessä oli. Toki, olimme tehneet runsaasti tutkimusta ja suunnittelua, mutta lopulta et voi olla valmistautunut matkalle niin eeppisesti. Tarkistimme upeaan pieneen hotelliin, suunnittelimme reittiä seuraavalle päivälle ja menimme nukkumaan.

Kun heräsimme seuraavana aamuna kello 6.30 ja aloitimme vaelluksen virallisesti, taivas oli samea, lämpömittari lukee 15 celsiusastetta, perhoset tanssivat ääreisissä ja subtrooppisessa ilmastossa, joka ylläpitää kaikenlaista viidakon kasvistoa ja eläimistöä ympärillämme. Tämän tarkoituksena oli muuttua rajusti, kun saimme korkeuden seuraavien 13 päivän aikana. Ruudutimme retkeilypylväät, kiinnittynyt pieniin reppuihimme, sidotimme kengät ja suuntasimme loistavaan tuntemattomaan.

Tarkista kartta selvittääksesi vaellussuunnitelmamme. Beiti Sahar, Annapurna -piiri, Nepal
Annapurna -piirikirkon aloittaminen Besi Saharissa, Nepalissa

Vaikka seurasimme enimmäkseen ”tietä” kolmen ensimmäisen päivän ajan, se oli paljon enemmän kuin likapolku, jossa oli pariton jeep ja todella kehui upeita näkymiä. Monet ihmiset ohittavat parin ensimmäisen vaelluksen päivän ja vievät Jeep -ihanteen Bhulbulen kylään, mutta olimme iloisia siitä, ettemme. Hidas, mutkitteleva polku seurasi jokea laakson pohjassa ja ennusti vetoomusta eteenpäin.

Joka ajoittain saisimme katseen valtavan 8000 metrin plus Himalajan huipput, jotka ulottuvat viidakon päällystettyjen kukkulkujen yläpuolelle. Ei kulunut kauaa, kun huomasimme, että tämä päätyi kaikkien aikojen parhaiden matkakokemusten luetteloon. Matala makaavat laaksot olivat kuin vuoristomaisemien shangri-la. Sumu vaikeutti kaukaisten Himalajan näkemistä, mutta missä tahansa katselimme, siellä oli houkuttelevia vesiputouksia, jotka hiipuivat kallioista satoja metrejä yläpuolella. Pienet vuoristokylät, jotka on leikattu ulkomaailmasta viimeaikaiseen tienrakentamiseen asti, tarttuivat rinteisiin, kuten hornets -pesiin.

Kuljetimme joitain erittäin rikoja siltoja, jotka ulottuivat 50 metriä korkealla kiireellisen joen yli; Voimakas gush, joka katkaisi tiensä maiseman läpi, joka muodostaa vetisiä kapillaareja muuten läpäisemättömän kivisten kallioiden ja tiheän viidakon ylikuormituksen linnoituksen kautta. Yhdessä vaiheessa tulimme mäen yli nähdäksemme massiivisen Make-Shift-bambukeilun valtavan vesiputouksen juurella. Pysähdyimme välipalaksi ja muutaman keinut ennen kuin jatkamme ensimmäiseen Ngadin kylään. Ngadi oli rauhallinen paikka, vihreä ja rehevä upea lämmin ympäri vuoden. Ensimmäinen huoneemme oli yhtä yksinkertainen kuin ne tulevat, mutta 6 tunnin retkeilyn jälkeen olimme iloisia vain potkaista takaisin ja nauttia Dal Bhatista (tyypillinen nepalilainen kaikki-you-can-syö linssiruoka).

Yksi monista rikkaista siltoista matkalla Bhulbule Villageen, Annapurna Circuit, Nepal
Paikalliset ihmiset Annapurna Circuit Trek, Nepal
Tauko vaelluksesta valtavan bambukeilan kanssa, jossa on asteittainen vesiputous taustalla. Annapurna -piiri, Nepal
Muutaman ensimmäisen päivän ajan paksu sumu ympäröi laakson, mutta mikään ilmassa olevaa kosteutta ei voinut viedä upeista maisemista. Kehomme osoittivat joitain merkkejä shokista ja väsymyksestä, rankaisemalla meitä kipeillä jaloilla ja vähäisillä rakkuloilla jaloillamme. Mutta jalkamme kantoivat meitä eteenpäin. Kävelimme niin paljon erilaisia ​​maastoja: likapolut, viidakko, joet, kivet, sillat ja hiekkatiet. Lopulta tulimme joihinkin viehättävimpiin kyliin, joita olemme nähneet, kukin leukaan leuka, joka pudottaa riisiterassien amfiteatterin, joka venytti kilometrejä joka suuntaan. Viljelijät korjaivat viljansa, pysäyttäen vaivalloisen työn vain tarjotaksemme meille onnellisen hymyn ja ystävällisen ”namaste”, kun kävelimme (rauhallinen nepalilaisten tervehdys).

Paikallinen mies, joka korjaa riisiä. Annapurna -piiri, Nepal
Kolmas päivä oli syntymäpäiväni ja loistava jumala Surya (hindu aurinkojumala) toivoi minulle ilahduttavan selkeällä sinisellä taivaalla ja näkymillä kaukaisiin lumen peittämiin huippuihin. Se oli myös erittäin kova päivä, ensimmäinen todella vaikea vaelluspäivämme. Nousimme 600 metriä ylöspäin ohittaen eräitä erinomaisimpia vesiputouksia, joita olemme koskaan nähneet. Lopulta jätimme ajettavan tien taakse ja kaikki jeepit, jotka olemme voineet nähdä ensimmäisinä 2 päivänä, korvattiin aaseilla, jotka saunsivat ylös ja alas polkuja, jotka kuljettavat mitä tahansa rakennustarvikkeista väsyneisiin (ja laiskoihin) vaelluksiin.

Olimme huuhtelemassa ja turvottamassa lopullista kallioleikkauksen portaiden osuutta, tunteimme todella palovamman jaloissamme, kun 6 nepalilainen kantaja ohitti meille kuljettaen matkapuhelintornia, joka painoi lähes 500 lbs! Heillä oli valtava valmistaja kiinnitetty bambuon ja ojensi harteilleen. Vain 4 pystyi kantamaan sitä samanaikaisesti, joten muut 2 olivat tauolla kuljettaen kaapeleita.Suurin osa heistä oli kentoaton, mutta he kiipesivat petollisesti jyrkän kallion alas vuoren vuohien ketteryyden kanssa. Huokaus ja valituksemme luopuivat, kun 5 jalkaa korkeiden hymyilevien miesten ryhmä ohitti meidät. Meidän oli tarkoitus nähdä satoja näitä kantajia vaelluksella. Nämä miehet, joilla on vaikein työ maailmassa, poikittavat Nepalin paljon petollisia maisemia, jotka toimittavat arvokkaita tavaroita maailmalle, joka muuten on katkaistu ulkomaailmasta. Monilla näkemillämme kantajilla oli hämmästyttävä määrä reppuja tai laatikoita, mutta yhdelläkään ei ollut niin raskasta kuormaa kuin nämä 6 miestä.

Kauniit vesiputoukset kaatuvat vuorenrinteelle. Annapurna -piiri, Nepal

Aasit, jotka saunteroivat sillan yli, Annapurna -piiri, Nepal
ANNAPURNA -PIIRJAN VOIMINTA, lähellä Tal -kylää, Nepal

Kun lopulta pääsimme jyrkän mäen huipulle, Tal Village -näkymä teki siitä kaiken kannattavan. Tiibetin tyylisten kotejen ja majatalojen pieni kokoelma vie huomattavan tasangon joidenkin maan korkeimpien vuorten juurella. Tällainen laaja, litteä, iso avoin tila näytti melkein paikoilta meidän yläpuolella olevien Annapurna -sarjan valtavien behemottien joukossa. Manaslu, Annapurna 2 ja Lamjung Himal vuoret asettavat itsensä aggressiivisesti mahdottoman sinisen taivaan taustalle. Täällä vierastalomme oli yhden satojen vesiputouksista, jotka olimme toistaiseksi nähneet, ja nukahimme veden ääneen, joka kaatui kallioihin sänkymme juurella.

Saapuminen Tal Villageen, Annapurna Circuit, Nepal

Vesiputoukset vierastalomme, Tal Village, Annapurna Circuit, Nepalin takana
Seuraavien päivien aikana aloimme todella huomata lämpötilan ja maisemien muutoksen. Yöistä tuli chillier, ruoka oli vähemmän mauvaa, vuorenäkymät olivat paljon uskomattomia ja kasvillisuus oheni hitaasti. Ohitimme paljon villimarihuanikasveja, heidän hienovaraiset aromit täyttivät ilman lukion muistojeni tuoksulla.

Aivan kylissä kasvit kasvoivat kuin… hyvin… rikkakasvit, tarttuen suoraan polulta tietyissä kohdissa. Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hemmotella Himalajan ilahduttavaa kasvia, ja yllättäen se ei ollut huono! Tai ehkä se näytti hyvältä, koska se on ollut niin kauan ottaen huomioon, että kokeilin sitä. Joka tapauksessa, kun kiipesimme korkeammalle, lumimaisten piikkien näkymät aukesivat hitaasti ja päivän ympäri, ne hallitsivat täysin taivasta.

Nousimme kivisiin kytkentäpaikkoihin, lammaslaumien ohi, seitsemännen jousitussillan yli ja Chamen kylään 2710 metriä merenpinnan yläpuolella. Tapasimme paria paljon enemmän kanadalaisia, Jordania ja Susie ja kaksi englantia tyttöä, ja kaikki pakotettiin ostamaan lämpimämpiä vaatteita, kun elohopea putosi 5: een nollan alapuolelle ennen kuin aurinko edes laski. Varastoimme joitain yak -villasikkavia ja uusia fleecejä ennen lähtöä seuraavana aamuna.

Marihuana, joka kasvaa luonnossa, Annapurna Circuit, Nepal
Kauniit kukat Annapurna Trek, Nepal

Ensimmäinen ilmeemme lumihuituista vuorista, Annapurna-piiri, Nepal
Erittäin söpö nepalilainen poika, Annapurna -piiri, Nepal

Vuohet tiellä Annapurna -piirissä, Nepal
Se oli päivä 6, kun ensin aloimme tuntea korkeuden vaikutukset. Ohut kuiva ilma halkesi kurkuni ja antoi minulle pienen yskän, mutta Dariece huomasi olevansa huimausta ja hiukan siitä. Olimme noin 3000 metriä, juuri ennen toisen kuvan parhaan jousitussillan ylittämistä, kun Dariece tarvitsi levätä. Hän käytti outoa ja hyvin vähän hengitystä, joten me molemmat aloitimme Diamox -pillereemme.

Diamox on pillereissä oleva korkeuslääkitys, joka auttaa vapauttamaan haitallisen hiilen tai pohjan kehon, että keho varastoituu veressä, kun saat korkeuden. Se tekee tämän aiheuttamalla sinun pissata toksiineja. Joten vaikka olimme paljon parempia päivittäisen annostuksen aloittamisen jälkeen, meidän piti myös lopettaa paljon helpottamiseksi, mikä ei ole niin paha, kun sinulla on niin upeat näkymät.

Tulimme yhden kukkulan yli ja palkittiin yhdellä koko vaelluksen parhaista nähtävyyksistä. Se oli yleensä vain jättiläinen, 1500 metrin korkea sileä kivipinta, joka venytti kilometriä. Paikalliset kutsuvat sitä “pyhään kallioon” ja väittävät, että kuolleen henkien on nousettava liukkaan kaltevuuteen ennen kuin pääset jälkielämään. Ei ihme, että tämä kallio oli sellaisten myyttien perusta; Se on silkkaa kokoa ja vetovoimaa voivat inspiroida mielensä loistamaan kaikkityyppisiä tarinoita. Kun kävelimme polkua pitkin, oli vaikea pitää silmämme pois, jopa kompastuen kivillä ja puiden juurilla häiriötekijöillemme.

Annapurna -piiri, Nepal
Pyhä kallio, Annapurna -piiri, Nepal

Jatkimme väsymättä lisäksi ja pyhän kallion takana saavutimme haarukan tiellä. Tiesimme karttoistamme, että yksi tapa oli helppo reitti Pisangin alentamiseen, ja yksi on paljon haastavampi ja paljon viehättävämpi polku Ylä -Pisangiin. Laadittu, valitsimme Ylä -Pisangin ja lähestyessamme pientä vuoristokylää, tiesimme, että teimme ihanteellisen valinnan.

Pienet mutatiilit kodit tarttuivat kallion sivulle, katsomalla ylpeänä alaspäin alla olevaan laaksoon. Puun oksista valmistetut aidat pitivät kyläläisten karjaa lähellä kiehtovia pieniä koteja, joista kukin puupalo savupiippu builti pienen savupisteen taivaalle. Lapset nauroivat ja leikkivät heiluttaen, kun ohimme heidät matkalla kylän huipulle, jossa majatalot olivat. Huone oli hyvin yksinkertainen patja, joka oli yhtä ohut kuin Chapatti, mutta siinä oli joitain hämmästyttäviä näkymiä vuorille.

Korkeuden ja uupumuksen yhdistelmä jätti minut liikkumattomana sängyssä pari tuntia. Dariece päätti mennä tarkistamaan luostari mäen yläosassa ja löysi itsensä yöseremoniaan. Kymmenet munkit rukoilivat rukouksia kiertäessään sensaatiomaista temppeliä korkealle vuorilla, aivan kuten he ovat tehneet tuhansia tai vuosia. Dariece istui heidän kanssaan ja joi lämpimää teetä, kun olin juuri nousemassa sängystä vierastaloamme, tietämättä loistavista kokemuksista, joita hänellä oli yläpuolella. Kun hän tuli takaisin, siemasimme paljon enemmän teetä ja lämmitti tulipalon. Dariece kertoi minulle ja jotkut muut vaeltajat hänen kokemuksistaan ​​luostarissa, kun nautimme auringosta, joka laski lumen peitetyn Annapurna 2: n, kääntämällä sen jauhemaiset huipunsa valkoisesta, keltaiseksi, oranssiin, siniseen.

Ylä -Pisangin kylä, Annapurna Circuit, Nepal
Seuraavana päivänä heräsimme kello 6.30 ja meillä oli vaikea jättää makuupussiemme suhteellisen lämmön päästäksemme polun -5 asteen säälle. Ohitimme rauhallisen turkoosi jäätikköjärven, joka näytti lepäävän laakson lattialla noin 200 metriä alla. Itse laaksossa oli Marioland tuntevat muistuttavan Turkin Cappadocia.

Meillä tuskin oli aikaa lämmetä, kun joukko Tiibetin rukouspyöriä toivotti meidät tervetulleeksi valtavan kukkulan juurelle. Kiviset kytkentäpakkaukset veistivät tiensä ylöspäin yli 300 metrin yläpuolelle yli 300 metriä. Pyörimme pyörät, sanoi rukouksemme ja aloitimme uuvuttavan vaelluksen ylöspäin. Yllättäen jalkamme pitivät hienoja, ilmeisesti ilmastoituja viikosta suoran vaelluksen jälkeen. Teimme sen huipulle, jossa meitä tervehti valtava Gompa (Tiibetin temppeli), joka katsoi ylpeänä juuri valloittamamme polulle.

Näkemykset täällä olivat vielä parhaat, Himalaja näytti kiinnitettynä taivaalle kumpaankin suuntaan, joten ne näyttivät olevan toisina maailmallisia. Pohjois -amerikkalaisten näkökulmasta, korkein kalliovuorista, 4300 metrillä, olisi ehdottomasti kääpiö Nepalin 8400 metrin korkeilla goliateilla. Heidän läsnäolonsa käskee taivaalla sellaisella voimalla, että jopa aurinko cowers heidän rosoistensa huippujensa takana kello 4:00 mennessä iltapäivällä.

Joskus voit nähdä valtavia lumimyrskyjä puhkeamaan heidän huippukokouksensa lähellä, lähettämällä katkeraa kylmää jäätä ja lunta raidoja korkealle ilmakehään. Tässä vaiheessa 3500 metriä oli saavuttanut 3500 metrin, ilmasta oli tullut kuivempi ja ohuempi, kun jokainen metri saatiin korkeudessa. Varjossa tuntui siltä, ​​että talvi on kuollut, mutta ollessaan niin lähellä aurinkoa, sen voimakkuus poltti ihoa kiipeilemällä korkeammalle.